June 24, 2021
Home » Zakelijk

Zakelijk

Samsung kondigt Galaxy Tab S7 FE en Galaxy Tab A7 Lite aan

Galaxy Tab S7 FE geeft toegang tot je favoriete functies met een 12,4 inch scherm voor een betaalbare prijs en Galaxy Tab A7 Lite is perfecte metgezel voor entertainment onderweg

Samsung lanceert de Galaxy Tab S7 FE (Fan Edition) en Galaxy Tab A7 Lite, de nieuwste toevoegingen aan zijn tabletportfolio. De Galaxy Tab S7 FE beschikt over je favoriete Galaxy Tab S7-functies, waaronder een groot scherm voor entertainment, creativiteit en multitasking. Voor iedereen die op zoek is naar een compacte tablet voor onderweg, is de Galaxy Tab A7 Lite de ideale optie.  

“De vraag naar tablets blijft groeien. Of het nu gaat om studeren of werken op afstand, contact onderhouden met vrienden of genieten van entertainment, mensen zijn op zoek naar apparaten die hun creatieve en drukke levensstijl kunnen bijhouden,” zegt Davy Moons, Marketing Manager Mobile bij Samsung België. “We zijn blij dat wij de technologie bieden die mensen nodig hebben om het meeste uit elke dag te halen. De Galaxy Tab S7 FE en Galaxy Tab A7 Lite zijn uitgerust met verschillende functies die speciaal zijn ontworpen om aan die dagelijkse behoeften te voldoen”.

Samsung Galaxy Tab S7 FE

De Galaxy Tab S7 FE biedt de meest gewilde tabletfuncties tegen een betaalbare prijs. Dankzij het grote 12,4 inch[1] scherm geniet je optimaal van entertainment en til je jouw productiviteit en creativiteit naar een hoger niveau. Bij de Galaxy Tab S7 FE wordt een S Pen meegeleverd, zodat je het meeste uit het grote scherm kunt halen en taken nog efficiënter kunt uitvoeren. Met Samsung Notes converteer je eenvoudig tekst van je handgeschreven notities. Je houdt je notities georganiseerd met automatische tags en gebruikt Intelligent Search om direct de notitie te vinden die je nodig hebt. Of deze nu is getypt of handgeschreven. Met Multi-Active Window open je tot maximaal drie apps tegelijk. Zo surf je op internet, maak je aantekeningen en stream je een video – allemaal op één scherm. Via App Pair stel je jouw favoriete combinatie van apps samen en start je ze in Multi-Active Window nog sneller op.

Als je op zoek bent naar mogelijkheden om je productiviteit verder te vergroten, dan biedt de Galaxy Tab S7 FE uitkomst. Met Samsung DeX en een Book Cover Keyboard[2] gebruik je de tablet net als een laptop en transformeer je de gebruikersinterface in een pc-achtige ervaring terwijl je jouw takenlijst doorloopt. En dankzij de tweede scherm[3]-functie tover je de Galaxy Tab S7 FE om tot een extra scherm voor je PC of laptop om nog meer werk te verzetten.

Wanneer de inspiratie toeslaat, heeft de Galaxy Tab S7 FE de tools om je creativiteit volop te laten stromen. Clip Studio Paint en Canva[4] werken samen met de S Pen voor vloeiende en scherpe tekeningen en ontwerpen. Met een gratis proefperiode van 6 maanden voor nieuwe gebruikers van Clip Studio Paint[5], kun je nieuwe talenten ontdekken en digitale kunst uitproberen. Voor enthousiaste notulisten wordt Noteshelf ook gratis meegeleverd[6], zodat jij en je S Pen gedetailleerde notities maken die je gedachten nauwkeurig vastleggen.

Met dezelfde slanke en stijlvolle metalen afwerking van de Tab S7-lijn, is de Galaxy Tab S7 FE verkrijgbaar in vier kleuren: Mystic Black, Mystic Silver, Mystic Green en Mystic Pink. Zelfs met een groot scherm heeft de Galaxy Tab S7 FE een dun en licht profiel en een krachtige batterij, zodat je naar hartenlust kunt streamen, werken en creëren. De Galaxy Tab S7 FE 5G is vanaf 18 juni in België verkrijgbaar voor een verkoopadviesprijs vanaf € 649,-.

Samsung Galaxy Tab A7 Lite

De Galaxy Tab A7 Lite is de ideale tablet voor onderweg, waarbij je volop kunt genieten van content en gaming tegen een betaalbare prijs. Het 8,7 inch scherm huist in een compacte, duurzame metalen body. De slanke randen rond het scherm en de krachtige dubbele luidsprekers met Dolby Atmos brengen je nog dichter bij je favoriete films, shows en games.

Met 32 GB interne opslag, uitbreidbaar tot 1 TB met een MicroSD-kaart, is er voldoende ruimte voor al je favorieten. De octa-core processor zorgt ervoor dat content soepel en snel afspeelt. Met een batterij die lang meegaat, Adaptive Fast Charging van 15 W[7] en optionele 4G-mogelijkheid[8] is de Galaxy Tab A7 Lite ideaal voor onderweg. De Galaxy Tab A7 Lite is vanaf 18 juni in België verkrijgbaar in de kleuren Grey en Silver voor een verkoopadviesprijs vanaf € 169,-.

YouTube Premium en Galaxy-ecosysteem

Bij aankoop van de Samsung Galaxy Tab S7 FE of Galaxy Tab A7 Lite krijgen Galaxy-gebruikers toegang tot een gratis proefversie van YouTube Premium[9], waardoor je urenlang advertentievrije entertainment binnen handbereik hebt.

De nieuwe Galaxy Tab S7 FE en Galaxy Tab A7 Lite werken naadloos samen met het Galaxy-ecosysteem – van je smartphone tot je oordopjes. Beantwoord oproepen en verzend en ontvang berichten[10] via je Samsung-account direct op je tablet, zelfs als je smartphone niet binnen handbereik is. Kopieer en plak eenvoudig tekst of afbeeldingen tussen de ingeschakelde apparaten. Daarnaast heb je een gemakkelijke overgang van browsen op je smartphone naar je Galaxy Tab S7 FE- en Galaxy Tab A7 Lite-display via Samsung Internet[11]. En als je muziek luistert of een video bekijkt op je Galaxy Tab S7 FE of Galaxy Tab A7 Lite en een oproep moet beantwoorden op je smartphone, schakelen je Galaxy Buds[12] automatisch over naar je andere apparaat.

Terugblik: 8,1 van publiek voor NPO in ‘coronajaar’ 2020

Het Nederlandse publiek vond in 2020 de publieke waarde van de televisieprogramma’s van de NPO gemiddeld ‘zeer hoog’. De gemiddelde publieke waarde-score was 8,1, zo blijkt uit onafhankelijk GfK-onderzoek naar de publieke waarde van de NPO-programmering. De uitkomsten staan vermeld in de vandaag gepubliceerde Terugblik 2020, het jaarlijkse document waarin de NPO verantwoording aflegt over de invulling van zijn publieke media-opdracht.

Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur: “Het effect van de programma’s van de publieke omroep was ook in 2020 duidelijk te merken. Nieuws- en opinieprogramma’s leidden tot maar liefst 354 Kamervragen van politici. Schooltv zag het aantal gebruikers met 28% toenemen naar ruim 1 miljoen per schoolmaand. In totaal werd vorig jaar 86% van de Nederlanders (13+) wekelijks bereikt met onze radio-, televisie- en online-programmering.”

Volgens de NPO-voorzitter was het een zeer bijzonder jaar voor iedereen, vooral als gevolg van de coronapandemie. “Een jaar vol verdriet en afscheid, maar ook een jaar waarin we als samenleving hebben geknokt om de omstandigheden de baas te blijven. Als NPO toonden we ons flexibel en deden we waartoe we op aarde zijn: ons publiek zo snel en accuraat mogelijk informeren, maar óók ontspanning bieden in moeilijke tijden.”

Er werden in 2020 in totaal 107 nieuwe titels geprogrammeerd en 22 pilots gemaakt. Ook op andere gebieden was er oog voor vernieuwing. Afgelopen jaar werden 37 talenten begeleid door NPO Campus en werden er 34 innovatieprojecten bij omroepen toegekend en 26 binnen de NPO-organisatie.

Onafhankelijk en betrouwbaar
De NPO wil dat alle programma’s van de omroepen publieke waarde hebben. In het Concessiebeleidsplan 2016-2022- zijn daarbij de volgende waarden geformuleerd: Onafhankelijk, Betrouwbaar, Pluriform, Divers, Met impact, Geëngageerd, Authentiek en Eigenzinnig. Over ongeveer 300 titels heen beoordeelde het publiek het NPO-aanbod met een gemiddelde score van 8,1, vrijwel dezelfde score als in het voorgaande jaar. Van de mensen die wekelijks naar een publieke radiozender luisteren, gaf twee derde aan dat de aan hen voorgelegde publieke waarden van toepassing waren op de zender, bij een norm van 60%. Alle zes de radiozenders voldeden aan deze norm.

NPO Start
Het gratis en voor iedereen beschikbare NPO Start is met een gemiddelde van rond de 2,3 miljoen gebruikers per week online het meest gebruikte Nederlandse on demand-platform en voorzag juist vorig jaar in een enorme behoefte. NPO Plus, de extra streamingservice met meer en langer beschikbare content, zag het aantal gebruikers ook flink toenemen. NPO Radio 2 bleef de best beluisterde zender van het land, terwijl NPO FunX haar bereik onder stadsjongeren opnieuw flink zag toenemen.

Als publiek gefinancierde organisatie legt de NPO altijd uitgebreid verantwoording af over de keuzes die worden gemaakt. Dat gebeurt onder meer in het binnenkort te verschijnen traditionele Jaarverslag, maar ook in de vandaag gepresenteerde Terugblik. Bekijk dit document, met meer onderzoeksresultaten en een uitgebreide verantwoording vanaf vandaag op onze website over.npo.nl onder openbare documenten.

nieuws online

Ramin Shahzamani nieuwe directeur van War Child

De Raad van Bestuur van War Child heeft Ramin Shahzamani benoemd tot directeur. We zijn blij dat Ramin weer deel wordt van de War Child-familie. Hij heeft jaren veldervaring in de ondersteuning van kinderen in crisisgebieden en kent de uitdagingen van de humanitaire hulp als geen ander.

Ramin werkte van tussen 2006 en 2014 voor War Child als landendirecteur voor War Child in Afghanistan, Colombia en DR Congo. Daarna werkte hij voor de hulporganisatie Plan International in Peru en Zambia. Voordat Ramin in crisisgebieden ging werken, was hij programmadirecteur bij het Institute for Global Policy van de World Federalist Movement, een beweging die zich inzet voor de versterking van democratische rechtsorde. Hij begon zijn loopbaan als ondernemer in Canada.

Creatieve experts
War Child is de laatste jaren uitgegroeid tot een wereldwijd netwerk van experts op het gebied van bescherming, psychosociale steun en onderwijs aan kinderen in oorlogsgebieden. We ontwikkelen daar op een wetenschappelijke manier nieuwe methodes voor en stellen die ter beschikking aan andere organisaties. Op die manier wil War Child snel aan veel meer kinderen steun bieden.
“Elke organisatie die verandert, moet trouw blijven aan zijn wortels,” zegt Ramin. “De expertise en de slagkracht van de organisatie groter maken en tegelijk de creativiteit en speelsheid behouden die War Child zo bijzonder maakt – dat is onze uitdaging.”

Uitstekende basis
Ramin volgt Tjipke Bergsma op, die sinds zijn aantreden zes jaar geleden een uitstekende basis legde voor de nieuwe manier van werken van War Child. Iedereen bij War Child is hem daar ontzettend dankbaar voor, merkt Ramin. “War Child heeft zich ontwikkeld tot een levendige en vooruitstrevende organisatie, die met een wetenschappelijke aanpak de moeilijkste crisissituaties te lijf gaat. Dat is geen toeval.”

nieuws online

Nieuwe voorzitter Stichting OPEN Steven van Eijck wil vaart zetten achter circulaire ambities

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven: “Deze betrokken bestuurder kan een groeiende afvalberg aan e-waste zeker tegengaan.”

Steven van Eijck is vanaf 1 juni 2021 de nieuwe voorzitter van Stichting OPEN. De voormalig staatssecretaris volgt Jan Kamminga op. Stichting OPEN (Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland) geeft sinds 1 maart 2021 namens alle producenten van elektrische en elektronische apparaten in Nederland invulling aan de wettelijke verantwoordelijkheid voor de inzameling van e-waste. Van Eijck vat de koe bij de horens: “De komende jaren neemt het aantal elektrische en elektronische apparaten alleen maar toe en daarmee de hoeveelheid e-waste. Consumenten en professionals kunnen hun e-waste inleveren bij bijvoorbeeld gemeenten of in een van onze 13.000 Wecycle-inleverpunten waarna we dit recyclen. Maar er is nog een forse inspanning nodig om tot een nog hogere inzameling te komen. Alleen zo winnen we zo veel mogelijk grondstoffen terug en besparen we zo veel mogelijk CO2. Nederland en het komende kabinet staan na het Klimaatakkoord voor de volgende uitdaging: een integrale circulaire economie. Stichting OPEN heeft de drive en capaciteiten om mét alle partijen in de e-waste keten hieraan te bouwen.”

Jan Kamminga stond 10 jaar geleden als voorzitter van voormalige NVMP aan de wieg van Stichting OPEN. Hij gaf leiding aan de krachtenbundeling van de elf voormalige producentenorganisaties tot één krachtige collectieve producentenorganisatie. Dankzij zijn aanpak, gericht op haalbaarheid en betaalbaarheid van de circulaire economie, staat er nu een solide organisatie. Kamminga draagt het voorzitterschap met vertrouwen over: “in zijn bestuurlijke functies toont Steven van Eijck zich een energieke verbinder en een netwerker. Dat is nodig om enthousiasme en impact te realiseren met veel verschillende spelers. De afgelopen jaren zijn we erin geslaagd de inzameling en de kwaliteit van de recycling van e-waste fors omhoog te brengen. Het is nu tijd voor de volgende stap: met alle ketenpartners werken aan een integraal circulair systeem. Steven is de juiste man voor die uitdaging.”

Alliantie
Van Eijck wil met partijen in de markt gezamenlijk de circulaire economie voor e-waste neerzetten. “De kennis en ervaring van producenten, retailers, gemeenten, inzamelaars en verwerkers vormen het fundament van Stichting OPEN. Stichting OPEN vertegenwoordigt de producenten in gesprekken met de overheid, politiek en de markt. Dat doen we op nationaal en internationaal niveau. Maar het is cruciaal om daarbij met de partners af te stemmen en elkaars inspanningen te versterken. Ik zie ernaar uit om dit samen met bestuur en de organisatie van Stichting OPEN onder aanvoering van Jan Vlak op te pakken.”

Bestuur
Het bestuur van Stichting OPEN bestaat uit acht bestuurders die gezamenlijk ruim 3.000 producenten vertegenwoordigen. Voor de voorzittersfunctie neemt Steven van Eijck ervaring mee als bestuurder, commissaris en adviseur. Hij is gepromoveerd econoom, kroonlid van de SER, vice voorzitter van de Maatschappelijke Alliantie en voorzitter van de RAI-Vereniging. Vanuit die rol was hij ondertekenaar van het klimaatakkoord. In het eerste kabinet-Balkenende was hij staatssecretaris van Financiën.

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven en Steven van Eijck hadden op verschillende dossiers contact. Zij zegt over de benoeming van Van Eijck: “Bij Stichting OPEN treedt een betrokken bestuurder aan die een groeiende afvalberg aan e-waste zeker kan tegengaan. Samen slaan we de handen ineen om minimaal tweederde van het elektronische afval in te zamelen.”

Over Stichting OPEN
Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) is, namens alle producenten van elektrische apparaten in Nederland, verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van e-waste. Ons doel is om de wettelijke inzameldoelstelling van 65% te behalen én e-waste circulair te maken. Dit doen we samen met onze inzamel-, sorteer- en recyclepartners. Onder de naam Wecycle voeren we campagnes om de inzameling en recycling van e-waste te stimuleren. Consumenten en professionals kunnen hun e-waste gratis inleveren bij een van onze 13.000 Wecycle-inleverpunten door het hele land.

nieuws online

200 miljoen euro voor corona-doorstartkrediet MKB-bedrijven

Het kabinet stelt 200 miljoen euro beschikbaar voor leningen aan MKB-bedrijven die getroffen zijn door de corona-crisis. Zij kunnen in aanmerking komen voor een lening van maximaal 100.000 euro, onder gunstige voorwaarden. Dat geld kunnen ondernemers gebruiken voor herstarten, uitbreiden of aanpassen van hun bedrijfsactiviteiten. Belangrijkste voorwaarde is dat bedrijven komen tot goede afspraken met hun schuldeisers en dat het bedrijf in de kern gezond is.

MKB-bedrijven weten tijdens de corona-crisis het hoofd vaak boven water te houden door betalingen uit te stellen en door gebruik te maken van de steunpakketten. Hierdoor is de schuldenpositie van sommige mkb-bedrijven fors opgelopen. Daardoor hebben ze geen tot weinig middelen voor herstart en krijgen ze bij traditionele kredietverstrekkers geen lening. Terwijl ondernemers wel geld nodig hebben om het bedrijf goed in de markt te zetten of om bijvoorbeeld voorraden aan te vullen. Deze lening kan ze daarbij helpen.

Het krediet is onderdeel van het Time Out Arrangement (TOA) en is bedoeld voor bedrijven met in de kern winstgevende bedrijfsactiviteiten, en die goede en bindende afspraken hebben gemaakt met hun schuldeisers. Het gaat om ondersteuning voor bedrijven die daarbij gebruik maken van de Wet homologatie onderhands akkoord.

Qredits, de sociale kredietverstrekker, zal de aanvraag voor het TOA-krediet beoordelen en de leningen verstrekken. Ondernemers die het krediet ontvangen, krijgen van Qredits ook 12 maanden gratis coaching om hun bedrijf weer goed op de rails te krijgen. Bedrijven die aan de criteria voldoen, kunnen vanaf 1 juni aanvragen indienen.

nieuws online

63 nieuwe projecten om mkb te helpen met bijscholing personeel

175 mkb-bedrijven ontvangen in totaal 10 miljoen euro voor hun MKB!dee: projecten waarmee ondernemers kunnen experimenteren met hoe je de kennis en vaardigheden van je personeel kunt opvijzelen. Dat is vandaag bekendgemaakt door staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) en minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

In totaal gaat het om 63 nieuwe projecten, waarbij vaak meerdere bedrijven samenwerken. Elk project krijgt een bedrag tussen de 25.000 en 200.000 euro. Zo ontwerpt het Delftse ondernemerscollectief De Brouwerij een platform waar bedrijfseigenaren in game-vorm worden gestimuleerd zich te ontwikkelen. En werkt het Twentse zorgbedrijf IMEAN aan digitale trainingen die het personeel helpen zorgen voor ouderen met een migratieachtergrond.

Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): “Wie weet beter wat een ondernemer nodig heeft dan een ondernemer? Ik wil het voor ondernemers makkelijker maken om zich aan te blijven passen aan wat de tijd en hun klanten van ze vragen. Daarvoor doe ik via het MKB!dee een beroep op hun creativiteit en ondernemerszin. Zij leveren het idee, de overheid de middelen en ondersteuning om het idee uit te voeren via het Platform Talent voor Technologie. Wat werkt, brengen we daarna breed onder de aandacht. Zo profiteert ons hele mkb van een steeds langere lijst prachtige voorbeelden van hoe je je personeel kan laten groeien.”

Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: “Jezelf blijven ontwikkelen is heel belangrijk. Dat hebben we ook zeker het afgelopen jaar gezien. Het is belangrijk dat zowel bedrijven en ondernemers als hun medewerkers wendbaar blijven om in te spelen op onverwachte ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. MKB!dee is een mooi initiatief om daaraan in de praktijk bij te dragen. Vooral ook de leercultuur in kleine bedrijven is ontzettend belangrijk. Juist daar is nog veel winst te behalen. In de eerste rondes van MKB!dee zagen we al mooie projecten voorbijkomen. En ook nu zijn er weer een heel aantal projecten die zich specifiek in het klein mkb plaatsvinden. Ik ben trots op deze initiatieven en ben erg benieuwd naar de resultaten.”

Drie edities MKB!dee
Voor deze editie MKB!dee bedroeg het budget 10 miljoen euro, waarvan 7,3 miljoen van EZK en € 2,7 miljoen van SZW. Dit is de derde keer dat er geld beschikbaar komt voor MKB!dee; eerdere edities vonden plaats in 2018 (2 miljoen voor 14 projecten) en 2019 (7,8 miljoen voor 47 projecten). De resultaten van de eerste twee edities zijn gebundeld in de publicatie Goed idee! Oplossingen van ondernemers om leren en ontwikkelen in het mkb te stimuleren [https://www.mkbideenetwerk.nl/wp-content/uploads/2021/05/MKBdee-Oplossingenboek-voor-leren-en-ontwikkelen.pdf]. De tot nu toe 124 MKB!deeën dienen als inspiratie voor andere ondernemers.

nieuws online

Snelle mobiele communicatie in consultatie

Opzet veiling frequenties voor snelle mobiele communicatie in consultatie Nederlanders gebruiken elke dag meer en meer data via mobiele netwerken. Elektronisch betalen, online video’s, zelfrijdende auto’s, robotica, landbouw- en zorgdrones: ze zijn nu al of in de toekomst niet meer weg te denken. De grote behoefte in de samenleving aan snelle en betrouwbare mobiele communicatie vult het kabinet begin 2022 verder in met een landelijke veiling van frequenties in de voor 5G belangrijke 3,5 Gigahertz (GHz) band. Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) start na instemming door de ministerraad de consultatie van de conceptregelgeving op maandag 17 mei.

Deze bevat zowel de voorgestelde opzet als de minimum opbrengst (0,3 miljard euro) van de nieuwe landelijke veiling. Die veiling moet minimaal drie winnaars opleveren net als bij de eerste veiling (zomer 2020, uiteindelijke opbrengst 1,23 miljard euro) van frequentieruimte voor snelle mobiele communicatie zoals 5G. De winnaars kunnen straks deze frequentieruimte in heel Nederland gebruiken voor het aanbieden van mobiele diensten aan consumenten en bedrijven.

Staatssecretaris Keijzer: “We hebben in juli 2020 al een belangrijke stap gezet met de succesvol verlopen multibandveiling. Nu zetten we een volgende stap om de digitale, mobiele infrastructuur in ons land op excellent niveau te houden. De nieuwe veiling begin 2022 maakt het mogelijk om de belangrijkste frequenties voor technologieën als 5G vanaf september dat jaar in gebruik te nemen.”

Voorstel opzet landelijke veiling 2022 van frequenties voor mobiele communicatie
De staatssecretaris stelt voor om in het eerste kwartaal van 2022 de zogenoemde 3,5 GHz- frequentieband volgens een meerrondenveiling te verdelen. De veiling kent een aantal fasen. In de eerste fase worden drie vergunningen van elk 60 MHz geveild en in een tweede fase twaalf vergunningen van 10 MHz, in totaal dus 300 MHz. Daarna zullen in een afrondende derde fase biedingen worden uitgebracht door de winnaars uit de eerste twee fasen op de precieze plekken in de frequentieband.

Met deze opzet worden er kansen geboden aan alle potentieel geïnteresseerde partijen: zowel partijen die behoefte hebben aan veel frequentieruimte als partijen die met minder toekunnen. Voorafgaand aan en gedurende de veiling komt vanuit het ministerie van EZK geen informatie beschikbaar over het totaal aantal deelnemers en hun identiteit. Na afloop worden de winnende partijen bekend gemaakt en zal de staatssecretaris het gehele biedproces openbaar maken.

Veiling zorgt voor verdere verhoging kwaliteit mobiele dekking
De voorgestelde reserveprijzen voor de vergunningen, oftewel de minimum opbrengsten, bedragen in totaal 0,3 miljard euro. Er worden voor de vergunningen voor het gebruik van de 3,5 GHz frequenties geen nieuwe, specifieke dekkingseisen gesteld. Die waren namelijk al geregeld in de multibandveiling en schrijven voor dat er op 98% van de oppervlakte van elke Nederlandse gemeente kwalitatief goede mobiele dekking moet worden geleverd. De 3,5 GHz vergunningen zullen in de praktijk de kwaliteit van de dekking verder verhogen. Nederland blijft zo een mondiale koploper met de nieuwste mobiele netwerken.

Bij de veiling mogen deelnemende marktpartijen maximaal veertig procent van de te veilen frequenties verwerven. Dat leidt er toe dat er minimaal drie winnaars zullen komen. Het ministerie van EZK volgt hiermee het advies van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op om zo te borgen dat er voldoende concurrentie blijft op de telecommarkt. Dit leidt tot kwaliteit, innovatie en redelijke prijzen voor consumenten.

Planning
De internetconsultatie loopt zes weken vanaf 17 mei 2021. Na de consultatie zal de definitieve veilingregelgeving worden gepubliceerd en start de aanvraag- en beoordelingsprocedure. Begin 2022 volgt dan de daadwerkelijke veiling van de 3,5 GHz frequentieband.

nieuws online

Loonverschil tussen top en gewone werknemer iets kleiner

Het verschil in loon tussen de top en de doorsnee werknemers van de duizend grootste bedrijven in Nederland is iets kleiner geworden. Het brutojaarsalaris van de vijf topverdieners per bedrijf was vorig jaar 5,9 keer zo hoog als de doorsnee voltijdlonen bij deze grote bedrijven. In de top stijgt het aandeel vrouwen gestaag. Dat meldt het CBS in de vandaag verschenen publicatie De arbeidsmarkt in cijfers 2020.

In de periode 2010-2017 liep de loonkloof op van 5,5 naar 6,1 en zakte daarna tot 5,9 in 2019 en 2020. Het brutojaarloon van de vijfduizend topverdieners bij de duizend grootste bedrijven bedroeg in 2020 gemiddeld 259 duizend euro.

Loonkloof het grootst in de handel

De loonkloof is het grootst in de bedrijfstak handel: de top verdient hier gemiddeld 11,2 keer zoveel als de gewone werknemers bij hetzelfde bedrijf. Ook in de bedrijfstak informatie en communicatie is het verschil relatief groot. Tot en met 2016 was de loonkloof het hoogst in de financiële dienstverlening. In deze bedrijfstak is de loonkloof nu gedaald van 15,7 in 2010 naar 9,3.

Bij sommige bedrijven met grote loonverschillen geldt niet zozeer dat de top veel verdient, maar dat het loon van de gewone werknemers laag uitpakt. Dit is bijvoorbeeld het geval als er relatief veel jongeren werken, zoals in de horeca en de handel. De loonkloof bij het openbaar bestuur is sterk beïnvloed door een aantal Veiligheidsregio’s. Zonder deze bedrijven zou de gemiddelde loonkloof in het openbaar bestuur niet 5,3 maar 2,6 bedragen.

De loonkloof is het kleinst in het onderwijs en de zorg. Voor de publieke en semipublieke instellingen geldt de Wet normering topinkomens, die grenzen stelt aan de hoogte van de beloning.

Loonkloof per bedrijf

Bij honderd van de duizend bedrijven verdient de top meer dan tien keer zoveel als de doorsnee werknemers. Dit zijn vooral particuliere bedrijven. Bij overheidsinstellingen is de loonkloof het vaakst een factor 2, bij gesubsidieerde instellingen een factor 3 of 4.

Steeds meer vrouwen in de top

Bovenaan de loonlijst zijn mannen in de meerderheid. Een kwart van de topverdieners bij de duizend grootste bedrijven in 2020 was een vrouw (26 procent). In 2010 was dat nog 17 procent. Het aandeel vrouwen bij de topverdieners is in lijn met het aandeel vrouwen onder voltijders: 24 procent van alle voltijdbanen van werknemers is in handen van vrouwen. Het overgrote deel van de topverdieners werkt voltijd.

Bij 163 van de duizend grootste bedrijven in Nederland zijn de vijf topverdieners in meerderheid vrouw. Deze bedrijven zijn vooral te vinden in de zorg. Bij drie grote bedrijven bestaat de top uitsluitend uit vrouwen.

Bij 313 van de duizend grootste bedrijven bestaat de top vijf van topverdieners uitsluitend uit mannen; in 2010 was nog bij bijna de helft van de grote bedrijven de top volledig mannelijk (474 bedrijven). Het afgelopen decennium is de verhouding tussen mannen en vrouwen dus aanzienlijk veranderd.

Salaris van minstens 100 duizend euro

Als niet alleen naar de grootste duizend bedrijven wordt gekeken, maar naar alle bedrijven in Nederland, blijkt dat in 2020 gemiddeld 252 duizend werknemers voor minstens 100 duizend euro per jaar op de loonlijst stonden. Dat is 3,0 procent van alle banen van werknemers. In 2010 ging het nog om 133 duizend werknemers.

Terwijl in 2010 nog 10 procent van alle banen met minstens 100 duizend euro in handen was van vrouwen, is dat inmiddels opgelopen tot 18 procent.
Het aandeel werknemers met een loon van 100 duizend euro of meer is het hoogst in de delfstoffenwinning en de financiële dienstverlening. In de delfstoffenwinning verdient een kwart van de werknemers minstens een ton per jaar. In de financiële dienstverlening is dat 1 op de 8. De bedrijfstak met relatief het kleinste aantal topverdieners onder de werknemers is de horeca: 0,3 procent verdient daar een ton of meer. In Nederland staan er bij twaalf bedrijven meer dan duizend werknemers op de loonlijst die elk minstens 100 duizend euro verdienen.Vandaag verschijnt ook de publicatie De arbeidsmarkt in cijfers 2020. Aan de hand van (bijna) alle cijfers die het CBS in huis heeft, wordt met tekst en tachtig grafieken een uitgebreid overzicht gegeven van de bijzondere situatie op de Nederlandse arbeidsmarkt in 2020.

Bronnen

Genomineerden Fabrikant van de Toekomst bekend

Een vakjury onder voorzitterschap van Marjet Rutten heeft de genomineerden van de Hibin Fabrikant van de Toekomst-verkiezing bekendgemaakt. In vier categorieën: Versnelling van de bouw- en renovatieopgave, Minder primaire grondstoffen, Data voor stroomlijning van de bouwsector en Hindervrije bouwlogistiek, zijn acht innovaties van zeven verschillende fabrikanten genomineerd. Enkele inzendingen zijn in meer categorieën genomineerd. Tijdens het Hibin congres op 8 juni 2021 worden de winnaars per categorie en de overallwinnaar bekendgemaakt.


Fabrikanten zijn begin maart door Koninklijke Hibin uitgenodigd om hun product- of procesinnovaties aan te melden voor de tweede editie van de Fabrikant van de Toekomst. Twee jaar geleden won Weekamp Deuren, toen op basis van de waardering van bij Hibin aangesloten groothandelsbedrijven. In de tweede editie is gekozen voor beoordeling door een vakjury. Over het totaal van de vier categorieën kwamen 38 inzendingen binnen van 17 verschillende fabrikanten. Op 8 juni maken de juryleden hun inhoudelijke afwegingen bekend.


Genomineerden per categorie
In de categorie ‘Data voor stroomlijning van de bouwsector’ heeft de jury twee bedrijven genomineerd:

  • RC Panels – Terugwingevel
  • Wienerberger – Voortrekkersrol datamanagement en -classificatie

In de categorie ‘Hindervrije bouwlogistiek’ heeft de jury drie bedrijven genomineerd:

  • Weber Beamix – Profielsteller
  • RC Panel – Terugwingevel
  • Gyproc – Afbouwpakketten

In de categorie ‘Minder primaire grondstoffen’ heeft de jury drie bedrijven genomineerd:

  • Isobouw – Greenline
  • VELUX Nederland – Takeback recyclingdienst VELUX dakramen
  • Wienerberger – Clickbrick

De jury heeft besloten in deze categorie Triple B (Bio Based Biocomposiet) van Singhboard Holding een eervolle vermelding te verlenen.

In de categorie ‘Versnelling van de bouw- en renovatieopgave’ heeft de jury drie bedrijven genomineerd:

  • RC Panels – Terugwingevel
  • Gyproc – Afbouwpakketten
  • Afbouwcentrum – Gieten op afschotmal


Jurysamenstelling
De jury van de Fabrikant van de Toekomst bestaat uit Marjet Rutten (voorzitter), Margriet Drijver, voormalig bestuurlijk boegbeeld Renovatieversneller (categorie Versnelling van de bouw- en renovatieopgave), Bianca Seekles, Directievoorzitter ERA Contour B.V. (categorie Minder primaire grondstoffen), Jacqueline Meerkerk, directeur Stichting BIM Loket (categorie Data voor stroomlijning van de bouwsector) en Annemarie Terpstra, vertegenwoordiger MKB Topsector Logistiek (categorie Hindervrije bouwlogistiek).


Achtergrond Fabrikant van de Toekomst
De aanpak van de Fabrikant van de Toekomst-verkiezing sluit aan bij de in 2019 opgestelde strategie van Hibin. Die strategie is gebaseerd op vier maatschappelijke opgaven die deel uitmaken van de dagelijkse praktijk van leden. Het zijn opgaven waarbij de bouwtoelevering een bijdrage kan leveren door inzet van haar kennis, positie en rol. De Hibin-strategie is gebaseerd op transparantie en samenwerking. Hibin manifesteert zich daarom nadrukkelijk als Netwerk van de Bouwtoelevering. De verkiezing van de Fabrikant van de Toekomst geeft extra aandacht voor innovaties die de gezamenlijke doelen dichterbij kunnen brengen.

  • Nominaties voor Afbouwcentrum, Gyproc, Isobouw, RC Panels, VELUX Nederland, Weber Beamix en Wienerberger
  • Uitreiking op 8 juni 2021 tijdens Hibin congres
nieuws online