Over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld.

Over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld.

25 mei 2021 Uit Door Nieuws Online Magazine
  KIJKCIJFERS – WEEK 19 en 20
 
  Week 19 (10 t/m 16 mei)   Kijktijd en marktaandelen
  Onderstaande kijkcijfers gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag. In week 19 bedroeg de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) gemiddeld 195 minuten per dag. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 146 minuten. Hiervan werd 121 minuten live en 25 minuten uitgesteld gekeken.   Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder  
De publieke omroepen behaalden in week 19 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 32,5%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze week een marktaandeel van 25,4% en de Talpa TV zenders 16,8%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 34,5%, de zenders van RTL Nederland 30,3% en de Talpa TV zenders 19,6%.   Tabel 1: Kijkcijfers per zender, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder    
Meest bekeken programma’s en bereik De top-10 van meest bekeken programma’s (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Journaal extra op NPO1 van 11 mei. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2.508.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 3,3 miljoen.   Tabel 2: Top-10 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)  
Online TV & Video De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is Oogappels van 12 mei. De stream werd 159.983 keer gestart. Op de tweede plek staat Vier handen op één buik van 11 mei met 147.676 gestarte streams.   Tabel 3: Top-10 meest online bekeken programma’s op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.    
Week 20 (17 t/m 23 mei)   Kijktijd en marktaandelen
  Onderstaande kijkcijfers gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken op de uitzenddag. Het uitgesteld kijken na de uitzenddag maakt geen onderdeel uit van de gerapporteerde cijfers. In week 20 bedroeg de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) gemiddeld 199 minuten per dag. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 153 minuten. Hiervan werd 139 minuten live en 15 minuten uitgesteld op de uitzenddag gekeken. De uitgestelde kijktijd in de overige 6 dagen wordt vermeld in het volgende weekoverzicht.   Grafiek 2: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder  
De publieke omroepen behaalden in week 20 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 40,5%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze week een marktaandeel van 21,4% en de Talpa TV zenders 12,8%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 44,6%, de zenders van RTL Nederland 26,0% en de Talpa TV zenders 14,5%.   Tabel 4: Kijkcijfers per zender, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder   Meest bekeken programma’s en bereik
  De top-10 van meest bekeken programma’s (inclusief uitgesteld kijken op de uitzenddag) wordt aangevoerd door de Eurovisie Songfestival finale op NPO1 van 22 mei. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 5.441.000 kijkers. Dit is een recordaantal kijkers voor de finale van het songfestival sinds de start van de meting van de kijkcijfers door SKO, in 2002. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 8,8 miljoen.   Tabel 5: Top-10 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

   
Bron: Stichting KijkOnderzoek