Merendeel jongeren verwacht dit jaar weer een festival te bezoeken

Merendeel jongeren verwacht dit jaar weer een festival te bezoeken

15 april 2021 Uit Door Nieuws Online Magazine

Merendeel jongeren verwacht dit jaar weer een festival te bezoeken en is bereid om (veel) meer te betalen voor een ticket

  • 1 op de 3 jongeren verwacht deze zomer al op een festival te staan, iets minder dan ⅓ in september of later dit jaar en iets meer dan 1 op de 3 denkt pas in 2022 weer te kunnen festivallen. 
  • Vaccinatiepaspoort splijtzwam: 4 op de 10 jongeren wil vaccinatiepaspoort verplichten, terwijl 1 op de 3  hier (zeer) negatief tegenover staat.
  • Ruim 1 op de 5 jongeren zegt zich te willen vaccineren om weer naar een festival te kunnen.
  • Bijna de helft van de jongeren begrijpt het als festivaltickets duurder worden, 6 op de 10 jongeren zijn bereid meer te betalen, 1 op de vier zelfs tot 25 procent meer.
  • Sneltest op locatie en vaccinatiepaspoort genoemd als belangrijkste maatregelen om evenementen weer door te laten gaan.
  • 4 op de 10 maakt zich zorgen over de hygiëne op een festival.
  •  Een verplicht mondkapje (bijna 50 procent) en ‘bubbels’/’dansvakken’ (meer dan 40 procent) genoemd als belangrijkste redenen om niet naar een festival te gaan.

Met de eerste testevenementen achter de rug en de aankondiging dat in april honderden evenementen en attracties onder strikte voorwaarden open mogen voor publiek, stijgt het vertrouwen onder jongeren dat zij dit jaar ook weer een festival kunnen bezoeken. Dit blijkt uit een onderzoek van studentenplatform StudeerSnel.nl in samenwerking met CM.com, leverancier van evenementen software en hoofdsponsor van Circuit Zandvoort, onder meer dan 500 jongeren. Ruim 2 op de 3 jongeren zegt dan ook vertrouwen te hebben in de testevenementen van Fieldlab. 1 op de 3 is zelfs zo positief dat zij verwacht al in juni, juli of augustus weer een festival te kunnen bezoeken. Bijna de helft van de jongeren begrijpt het als festivaltickets duurder worden: 6 op de 10 jongeren zijn bereid meer te betalen, 1 op de 4 zelfs tot 25 procent meer. Opvallend: ruim 1 op de 5 jongeren zegt zich te willen vaccineren met als reden om een festival of evenement te mogen bezoeken.

“Het vaccinatiepaspoort als voorwaarde om toegang te krijgen tot een festival kan tot discussie leiden”, legt Martine Peeters van StudeerSnel.nl, mede-initiatiefnemer van het onderzoek, uit. “Ondanks dat bijna de helft van de jongeren zich kan voorstellen dat deze maatregel ervoor kan zorgen dat festivals door kunnen gaan, zorgt het voor verdeling als we vragen of een festival het vaccinatiepaspoort verplicht moet stellen. 4 op de 10 jongeren wil dat wel, terwijl een derde hier (zeer) negatief tegenover staat.” Naast het vaccinatiepaspoort zijn sneltesten op locatie (bijna 70 procent) en het vooraf testen bij de GGD (30 procent) volgens jongeren nodig om festivals veilig plaats te laten vinden.

image

Jongeren verwachten dat festivals duurder worden, maar zijn bereid de portemonnee te trekken

In het onderzoek is te lezen dat bijna de helft van de jongeren verwacht dat tickets voor festivals duurder gaan worden. “Dat is geen gekke gedachte. Organisatoren gaan ongetwijfeld kosten maken om te kunnen voldoen aan de veiligheidsmaatregelen”, zegt Jasper Dijkstra, director Music & Live Events bij CM.com. “Daar komt bij dat er misschien wel minder bezoekers toegelaten worden en er minder festivals worden georganiseerd dan dat wij voor de pandemie gewend waren. Iedereen snakt ernaar om weer op een festivalweide te staan. Hopelijk kan een duurder ticket de festivalorganisatoren na zo’n intens zware periode weer een klein beetje compensatie bieden.”

De bereidheid om meer te betalen voor een ticket is groot. Ruim 6 op de 10 jongeren wil dat doen, waarbij een op de vier zelfs tot 25 procent bovenop de normale prijs wil betalen. Een kleine groep, 2,5 procent, wil zelfs meer dan het dubbele betalen. Willem Westermann, woordvoerder van de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) voegt hieraan toe: “Het belangrijkste is dat we herkennen dat veel jongeren behoefte hebben aan onze evenementen zoals festivals. We weten ook dat jongeren daar extra moeite voor willen doen, en er eventueel voor willen betalen. De verwachtingen sluiten aan bij de gekozen uitgangspunten voor openstelling voor 1 juli 2021 zoals weergegeven in het Nationaal Evenementenplan.” 

image

“In Amsterdam merken we ook dat vooral onder jongeren de behoefte groot is om samen te komen op bijvoorbeeld evenementen en festivals. Het is niet voor niets dat het Vondelpark bij mooi weer meer dan vol zit en er wekelijkse illegale feesten zijn. Wij geloven dat we met veilig georganiseerde festivals een bijdrage kunnen leveren aan het terugkeren naar het ‘oude normaal’. Een vaccinatiepaspoort zou volgens ons ook nooit een verplichting mogen zijn. Ook denken we dat sneltesten voorafgaand aan een bezoek van een festival in zijn algemeenheid kan bijdragen aan het beter naleven van de maatregelen door jongeren, je wilt immers niet een bezoek aan een festival in gevaar brengen door een positief testresultaat en je zal dan mogelijk meer geneigd zijn je aan de dan geldende maatregelen te houden. Echter ook dit zou wel een tijdelijke maatregel moeten zijn. Het is fijn dat het merendeel van de jongeren vertrouwen in de branche heeft en staat te trappelen om weer een evenement te bezoeken”, aldus Niels de Geus, woordvoerder van Evenementen Vereniging Amsterdam (EVA).

Liever geen mondkapje of ‘bubbels’

Ondanks dat jongeren staan te trappelen om weer een festival te mogen bezoeken, bereid zijn meer te betalen voor een ticket en 1 op de 5 zich zegt te laten vaccineren met als belangrijkste doel een festival te bezoeken, zijn er ook barrières. Zo zegt bijna de helft van de jongeren dat het dragen van een mondkapje een reden is om niet naar een festival te gaan. ‘Bubbels’ of ‘dansvakken’ die festivalbezoekers beperken in hun bewegingsruimte kunnen ook rekenen op tegenstand: daarvan zegt  4 op de 10 dit te zien als een no go.

Festivals post-corona: meer toiletten, minder bezoekers en contactloos betalen

Dat festivals er post-corona anders uit gaan zien, daar zijn veel jongeren het wel over eens. Om festivals door te kunnen laten gaan, kunnen jongeren zich voorstellen dat er meer toiletten en plekken om handen te wassen zijn. Dat sluit goed aan bij de hygiëne die men verwacht op festivals: ruim vier op de tien zegt zich hier zorgen over te maken. Verder verwachten jongeren dat er meer crowd control (61 procent) is, dat betalen contactloos gaat en munten tot het verleden behoren (57 procent) en dat er geen afgesloten festivaltenten meer zijn (41 procent). Tot slot Jasper Dijkstra, director Music & Live Events bij CM.com: “Het is interessant om te zien dat het grootste deel van de studenten positief staat tegenover extra maatregelen. Het geeft aan dat veel mensen graag weer een festival bezoeken, zelfs als daar een verhoogde kaartprijs en extra maatregelen zoals alleen contactloos betalen, een vaccinatiepaspoort en extra hygiëne maatregelen voor nodig zijn. Een steuntje in de rug voor alle organisatoren!”

image

Over StudeerSnel

StudeerSnel, in het buitenland actief onder de naam StuDocu is een van origine Nederlands platform dat wereldwijd is uitgegroeid tot een community met internationale allure. Het behoort tot de top 3 van wereldwijde EdTech platformen. Momenteel gebruiken elke maand meer dan 17 miljoen studenten StudeerSnel om toegang te krijgen tot hoogwaardig studiemateriaal. Studenten van bijna 2000 universiteiten stellen de beste documenten beschikbaar om te bekijken of te downloaden. De visie van StudeerSnel is studenten te helpen een eerlijk speelveld te creëren door iedereen toegang te geven tot dezelfde documenten, ook docenten, en het onderwijs naar een hoger niveau tillen. www.studeersnel.nl

Over CM.com CM.com (AMS: CMCOM) is wereldwijd marktleider in cloud software voor conversational commerce. CM.com stelt bedrijven in staat een optimale klantervaring te bieden. Het communicatie- en betalingsplatform stelt marketing, sales en customer support in staat om het contact met klanten via meerdere mobiele kanalen te automatiseren. Dit gecombineerd met naadloze betalingsmogelijkheden om de verkoop te stimuleren, klanten te winnen en de klanttevredenheid

Kijktijd en marktaandelen De kijkcijfers in dit maandoverzicht gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld