Deelfietsen met vaste standplaatsen (‘stations’) blaast 10 kaarsjes uit

Deelfietsen met vaste standplaatsen (‘stations’) blaast 10 kaarsjes uit

3 juni 2021 Uit Door Nieuws Online Magazine

Op 9 juni zal het precies 10 geleden zijn dat stad Antwerpen Velo lanceerde, een systeem van deelfietsen met vaste standplaatsen (‘stations’). De eerste stations werden in het centrum van de stad geplaatst en meteen intensief gebruikt. Met 4200 fietsen en 305 stations verspreid over de stad zijn de rode deelfietsen intussen een vaste waarde in het Antwerpse straatbeeld.

Stad Antwerpen ging in 2010 op zoek naar een fietsdeelsysteem en koos daarbij voor een samenwerking met Clear Channel voor de levering en het beheer. Het project kreeg eerst de naam Bikey, voor een internationaal karakter. Uiteindelijk werd toch gekozen voor Velo, omdat de fietsen er voornamelijk zijn voor de Antwerpenaren en hen dus het meest moet aanspreken.

In de lente van 2011 maakten de eerste 1000 rode tweewielers hun intrede in het centrum van Antwerpen, in 80 stations. Al snel bleken ze een groot succes, met een wachtlijst tot gevolg. Daarom verdubbelde de capaciteit in 2013, en in 2017 opnieuw, zodat de wachtlijsten konden worden weggewerkt. Bovendien breidde Velo in 2017 uit naar de districten, ook buiten de Singel. Momenteel hebben gebruikers 4200 fietsen ter beschikking, aan 305 stations binnen en buiten de Singel.

Door de coronamaatregelen daalde het aantal ritten in 2020 met 38%. Velo bleef echter 100% operationeel en organiseerde gratis gebruik voor het zorgpersoneel. In 2021 opende een tijdelijk station op Spoor Oost, met gratis dagpassen voor wie een afspraak heeft in het vaccinatiecentrum.

Evolutie van Velo
Bij de start telde Velo 16.000 abonnees. Tien jaar later zijn dat er bijna 55.000, een stijging met 243%. Gedurende de 10 jaar dat Velo bestaat hebben 113.209 mensen minstens 1 keer een jaarabonnement gekocht. De deelfietsen zijn trouwens niet enkel populair bij de inwoners van Antwerpen, maar ook bij de bezoekers. In die tien jaar werden er namelijk ook 444.271 dag- en weekpassen verkocht.

De teller staat na 10 jaar op een totaal van meer dan 40 miljoen ritten, 40.238.834 om precies te zijn. De populairste bestemmingen zijn de Velo-stations aan de De Keyserlei, de treinstations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem, en de Meirbrug. Hieruit blijkt dat de combinatie van Velo met trein, tram of bus erg populair is in Antwerpen. De drukste dag in de geschiedenis van Velo was donderdag 24 oktober 2019. Toen namen 14.008 gebruikers een rode deelfiets, voor een totaal van 27.132 ritten.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Je weet wanneer de Antwerpenaar iets in zijn hart sluit als hij er een koosnaampje voor bedenkt. Een Bolleke, het Schoon Verdiep, ’t Scheldt, en ook de Velokes. Dat zegt voldoende.”

Gebruikers
Gebruikers met een jaarabonnement deden van 2011 tot 2019 gemiddeld 8 ritten per maand. De grootste Velo-fanaat spant de kroon met 10.175 ritten sinds 2017. Dat komt overeen met bijna 200 ritten per maand of 6,5 ritten per dag gedurende 4,5 jaar.

Twee derde van de gebruikers met een jaarabonnement komt uit Antwerpen, met als top 3 de postcodes 2000 (historisch centrum), 2018 (gebied tussen Leien, Gemeentestraat en Singel) en 2600 (Berchem). De top 3 van gebruikers buiten Antwerpen komt uit Brasschaat, Kapellen en Schoten.

Artificiële intelligentie voor herverdeling fietsen
De stad blijft investeren in een betere gebruikerservaring en optimalisatie van het aanbod, en houdt daarbij de vinger aan de pols van de nieuwste technologieën. Zo zet Velo sinds 2020 artificiële intelligentie in voor de verdeling van de tweewielers. De software heeft het vermogen om duizenden patronen in het fietsgebruik te herkennen en de fietsverdeling daarop af te stemmen. Dat resulteert in een maximale beschikbaarheid van fietsen en vrije plaatsen, en een efficiëntere distributie. Deze optimalisatie sluit aan bij Velo’s missie om zoveel mogelijk Antwerpenaren aan het fietsen te krijgen.

Feestprogramma 10 jaar Velo
Vanaf 9 juni zet Velo zijn tienjarig bestaan in de verf. Op het Operaplein komt een tijdelijk streetartkunstwerk, en enkele fietsen en stations worden aangekleed met het gelegenheidslogo voor het jubileum. Daarnaast komt er een oproep: alle gebruikers mogen verhalen en foto’s over hun belevenissen na tien jaar met de rode deelfietsen inzenden. De inzenders maken kans op prijzen (hoofdtelefoon, stappenteller, speaker,…), en de leukste verhalen en foto’s worden gedeeld op de website en sociale media van Velo. Tot slot worden de trouwste gebruikers in de bloemetjes gezet. Al wie zich inschreef op 8 of 9 juni 2011 en nog steeds een jaarabonnement heeft, krijgt een speciaal ontworpen T-shirt en een gouden Velo-kaart. Deze ‘Velo gold-members’ krijgen jaarlijks een geschenkenpakketje.

10 jaar Velo in cijfers
• 305 stations in 2021
• 4200 fietsen in 2021
• In 10 jaar hebben 113.209 mensen een jaarabonnement genomen
• 444.271 dag- en weekpassen verkocht in 10 jaar
• 40.238.834 ritten in 10 jaar
• 8 ritten gemiddeld per maand per abonnee, van 2011 tot 2019
• gemiddeld 300.000 ritten per maand, van 2011 tot 2019